Reebergenlaan 4
2242 Zandhoven (Pulderbos)

+32(0)3 466 06 10
info@revapulderbos.be

Ombudsdienst

Bent u over iets niet tevreden?

De medewerkers van Pulderbos,  zowel het revalidatiecentrum, de scholen, het multidisciplinair team Vlaams Agentschap voor personen met een handicap en het respijthuis Limmerik, trachten de meest aangepaste zorg- en dienstverlening te bieden. Het kan echter zijn dat u over een bepaald aspect minder of niet tevreden bent.

In eerste instantie raden we je aan om vragen en bedenkingen zoveel mogelijk te bespreken met de rechtstreeks betrokken medewerkers. Een goed gesprek lost vaak al veel op. Indien dit niet lukt, kan u zich wenden tot de ombudsdienst.

Voor welke klachten kan u bij de ombudsdienst terecht?

Je kan er terecht met ongenoegens die u ervaart  naar aanleiding van de contacten of het verblijf te Pulderbos. Deze klachten kunnen te maken hebben met het zorgproces of de dienstverlening (vb. de zorgrelatie, de financiële/ administratieve aspecten, de accommodatie,  enz.).

Er kan ook beroep op de ombudsdienst gedaan worden omtrent  klachten of vragen in verband met patiëntenrechten, zoals het recht op inzage/afschrift, privacy, geïnformeerd worden over gezondheidstoestand, toestemming voor behandeling, vrije keuze beroepsbeoefenaar, klachtenbemiddeling, pijnbestrijding.

Wie kan er terecht bij de ombudsdienst?

Een  ombudsdienst dient in eerste instantie de belangen van de  patiënten. Gezien de gezinsgerichte werking wordt er veel  belang gehecht aan een intense samenwerking met alle betrokken partijen. Het kind/de jongere en de ouders/wettelijke vertegenwoordigers /hun vertrouwenspersonen kunnen vanuit die betrokkenheid beroep doen op de ombudsdienst.

Wat kan je van de ombudsdienst verwachten?

De ombudsdienst behandelt vragen of klachten steeds vertrouwelijk en vanuit een neutrale positie. Men is tevens  gebonden aan het beroepsgeheim. Je krijgt  de kans om uw verhaal te doen. Er wordt gezocht naar antwoorden op uw vragen. Bij klachten omtrent een dienst of  medewerker zal er, indien u dit wenst, met de betrokkene(n) contact opgenomen worden.  Zodoende kan de ombudsdienst bemiddelen met het oog op een oplossing. Indien er geen oplossing wordt gevonden die voor u aanvaardbaar is, kan je geïnformeerd worden over verdere alternatieven tot behandeling van uw  klacht.

Hoe dient u een klacht in?

Je kunt zowel mondeling als schriftelijk contact opnemen met de ombudsdienst. Mondeling: via een persoonlijk gesprek of  telefonisch op het rechtstreeks nummer +32(0)3/466 06 33. Schriftelijk: via het contactformulier van de ombudsdienst.