Kinderen met epilepsie hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van leermoeilijkheden en gedragsproblemen. Dat betekent dat leer- en gedragsmoeilijkheden vaker voorkomen bij kinderen mét epilepsie dan bij kinderen zonder epilepsie. Onderzoek heeft aangetoond dat deze problemen al heel vroeg aanwezig kunnen zijn, soms al op het moment dat de epilepsie wordt vastgesteld of zelfs voordien. Zonder extra hulp worden deze problemen vaak groter in de loop van de tijd.
Deze studie wil nagaan of we de leermoeilijkheden en gedragsproblemen vroeg kunnen opsporen om kinderen met epilepsie zo sneller te kunnen helpen en ondersteunen in hun ontwikkeling.
We ontwierpen daarom een screeningsmethode: een kort en eenvoudig onderzoek dat het leren, het gedrag en de emoties van kinderen ruw inschat. De screeningsmethode bestaat uit 2 vragenlijsten die je thuis kan invullen en 2 onderzoeken die uitgevoerd worden online met begeleiding van een onderzoeker.
In deze studie onderzoeken we of de screeningsmethode goed werkt.
De studie is goedgekeurd door Ethische Commissie Onderzoek UZ/KU Leuven (studienummer S66849).